Henkilöbrändäys ja Kultaiset Perunat

Henkilöbrändäys, eli Personal Branding, puhututtaa. Kuinka brändäät itsesi ja mitä haluat tuoda julki? Pitäisi olla portfoliota, pitäisi olla blogia, pitäisi olla viimeisen päälle viilattu LinkedIn profiili. Myös muut some-kanavat täytyy olla täysin hallussa, ja niitä tuleekin päivittää tarpeeksi usein, jotta näyttäisi aktiiviselta true somettajalta, joka ratsastaa digitalisaation trendi-aallonharjalla. Eikä mitä tahansa päivityksiä, vaan tulee osata käyttää viimeisimpiä videon keinoja, ja filttereitäkin pitää hyödyntää just eikä melkein. Myös todisteita live-videoista täytyy löytyä: tällä tavallahan osoitat voivasi olla oma itsesi seuraajiesi edessä, kun enää ei riitä, että otat vain 100 selfietä, joista valitset vain yhden täydellisen, jonka myöskin muokkaat virheettömäksi. Työnhakijalta vaaditaan paljon. Mutta miksei vaadittaisi?

Sinun tulee kysyä itseltäsi:  “Mitä voin tehdä erottuakseni muista?“. Ei ole salaisuus, että tällä hetkellä hakijoita on enemmän kuin työpaikkoja ja rekrytoivat uiskentelevat hakemusmeressä uuden paikan auettua edellisenä iltana. Työhakemuksesta lähtien, työhaastatteluun asti hakija lupailee mahdolliselle uudelle työnantajalle kaikennäköistä ja vakuuttelee tätä omasta osaamisestaan ja ammattitaidostaan. Vakuuttelun sijaan puhutaan, että hakijan onkin osoitettava osaamisensa eri tekojen kautta . Kuulostaa järkevältä. Mutta miten?

Tällä hetkellä tv:ssä ja netissä pyörii loistava Sanoma Median mainos. Jos et ole sitä nähnyt, näät sen tästä:

Sanoma Guld Potatis 60 s from Sanoma Media Finland on Vimeo.

Loistava. Tämä mainos puhututtaa (ja naurattaa) minua, sillä muistan yhden opettajan kertoneen eräällä luennolla, kuinka olisi, jos ruotsalaiset “fika!”-insinöörit saataisiin myymään suomalaisten “öö..”-insinöörien suunnittelemaa teknologiaa, niin edessä olisi aika voittamaton tuote. Mutta tosissaan, video  kuvaa hyvin nykypäivän mainontaa ja brändäystä. Koskee myös henkilöbrändäystä. Voit ahertaa ja uurastaa, tehdä tarkkaa ja hyvää työtä kädet likaisina ja rakkuloilla. Silti, aina voi ilmestyä se freesi ja charmikas adonis hiukset tuulessa hulmuten, täydellisine riikinruotsin aksenteineen valloittamassa pelkällä olemuksellaan, sanomassa vain kaksi sanaa (Guld Potatis!) syvällä ja itsevarmalla äänellään ja myy saman tuotteen paremmin.  Kyllä sillä on väliä, miten tuot asiat esille. Nykypäivänä sillä todella on väliä.

Valitettavasti kaikki ei voida olla riikinruotsin aksentilla puhuvia charmantteja keskiajan adoniksia eikä ruotsalaisia “fika!”-insinöörejä, mutta ollaan kuitenkin tietoisia omista vaihtoehdoistamme ja siitä, miltä haluamme näyttää potentiaalisen työnantajan silmissä. Valinnat teet kuitenkin sinä, ja itsesi vuoksi.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s